Beeld denken "ik leer anders"

Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen, niet in woorden en begrippen. Een beelddenker ziet in één oogopslag het geheel.

Wist je dat iedereen als beelddenker wordt geboren, dat deze manier van informatie verwerken na het vijfde / zesde jaar kan veranderen in begrip denken of woorddenken? En dat deze beelddenkende kinderen vaak super creatief en intelligent zijn! Toch komen ze vaak op school moeilijk uit de verf! Dat is te begrijpen als je beseft dat in het onderwijs de lesstof, in woorden wordt aangeboden. Bijles is dan geen optie omdat de lesstof opnieuw in woorden wordt aangeboden.  Men schat dat beelddenkers 32 beelden per seconde zien en dat ze bij die beelden vaak geluid horen en van alles voelen. Het is dus een complete chaos in hun hoofd.

Het aantal beelddenkers neemt toe door de beeldschermcultuur. Meer kinderen hebben daardoor moeite met de omslag naar taaldenken.
Als niet tijdig wordt vastgesteld dat uw kind een beelddenker is, zal uw kind het tijdens de schoolperiode moeilijker hebben om de lesstof goed te verwerken in vergelijking met klasgenootjes. Er ontstaat leerachterstand die niet weg te werken is met bijles of Remedial Teaching omdat de lesstof in taal wordt aangeboden.

Woorddenken – beelddenken

huisDenk eens aan het woord ‘HUIS’. Velen zien dan de letters H-U-I-S in hun gedachte. Anderen zien echt een plaatje van een huis. Compleet met schoorsteen en rookwolkjes. Mensen die beelddenken moeten het beeld vervolgens omzetten naar taal. Dit kost tijd. Op school heb je dus meer tijd nodig om een dictee of proefwerk te maken. Ook kunnen beelden de aandacht afleiden omdat ze een eigen leven gaan leiden. Uit het huis komt een mannetje dat zijn hond uit gaat laten…. enz.

 

 

Beelddenken en ‘Lege’ woorden

Bij een aantal woorden kan je geen beeld oproepen: geen, niet, de, het, een, omdat, die, dat, hulpwerkwoorden, enz. Een beelddenker onthoudt beelden. Dus hoe moet je een woord onthouden als er geen beeld bij hoort?! Deze woorden zeggen je niks en tijdens het lezen sla je deze woorden waarschijnlijk over. Begrijpend lezen is dan ook een probleem. Zeker bij vragen op het examen als: Waar slaat het woord ‘omdat’ op. Tijdens de training ‘Ik leer anders’ slaan we al deze woordjes op als plaatjes. Lezen gaat daarna een stuk makkelijker!

De training ‘ik leer anders’

Deze training is geschikt voor leerlingen in het basis-, voortgezet en middelbaar onderwijs.
De lesstof wordt op de juiste manier aangeboden en de leerling kan direct vertellen of deze leermethode werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. De lesstof wordt in woordbeelden opgeslagen en dat is tijdens de eerste sessie gelijk waarneembaar; de leerling kan het alfabet en de woorden foutloos van voor naar achteren spellen en van achter naar voren. Simpelweg omdat men het woord als woordbeeld heeft opgeslagen.

In de basistraining worden onderstaande thema’s behandeld:

  • Test beelddenken – hoofd ‘opruimen’ – alfabet
  • Rekenen: tafels
  • Taal op het niveau van school
  • Rekenen ( + en -)

 
Het is wenselijk dat een van de ouders aanwezig is bij de training omdat het noodzakelijk is thuis te oefenen met het in praktijk brengen van de aangeleerde vaardigheden.
De basistraining is geschikt voor kinderen vanaf groep 3.
Kosten basistraining Beelddenken van vier sessies voor kinderen in het basisonderwijs bedraagt inclusief werkboek: € 280,00
Per extra benodigde sessie Beelddenken bedragen de kosten € 60,00 per sessie.
Heeft u vragen over de basistraining beelddenken?
Dit kan telefonisch of per mail.

Marjolein Burgers
06-43448689
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.